به گزارش استانسازان، یدالله رحمانی، استاندار کهگیلویه و بویراحمد در نشست کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری کهگیلویه و بویراحمد بر لزوم تمرکز دانشگاههای استان بر چهار وظیفه ذاتی ارتقای کیفیت آموزش، ارتقای کیفیت پژوهش، توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات و تقویت ارتباط با صنعت و تولید تأکید کرد.
رحمانی با اشاره به اهمیت راهبردی این کارگروه، اظهار کرد: عملکرد منسجم و جهادی آن میتواند نقشی بیبدیل در پیشرفت علمی، فناورانه و اقتصادی استان ایفا کند و عملکرد گذشته نشان میدهد این کارگروه علیرغم تلاشها به اهداف کلان خود دست نیافته است، زیرا نهادهای اجرایی، دانشگاهها و مجریان طرحها پیگیری لازم را نداشتهاند.
وی با اشاره به آخرین طرحهای مصوب که امید به بهبود داده است، بر اهمیت محوری این نهاد تأکید کرد و افزود: در جلسات جداگانه با روسای دانشگاهها تأکید کردهام که تمرکز اصلی باید بر این چهار وظیفه ذاتی باشد و تحقق این اهداف، شکوفایی دانشگاهها، افزایش بهرهوری دستگاههای اجرایی و ارتقای بنیه علمی کشور در تحقیقات کاربردی و بنیادی را به دنبال خواهد داشت.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این کارگروه در حوزه پژوهش بسیار اثرگذار خواهد بود، به شرطی که جلسات بهموقع تشکیل شده و اعضا با حساسیت و دغدغه لازم حضور یابند که طبق آییننامه، برگزاری جلسه فصلی الزامی است و هرگونه کمکاری باید سریعاً جبران شود.
رحمانی با اشاره به ناچیز بودن اعتبار پژوهشی ۱.۲ میلیون تومانی در مقایسه با نیازهای کلان، خاطرنشان کرد: با مدیریت صحیح میتوان کارهای خوب و اثرگذاری انجام داد و از معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خواست تا ظرف هفته آینده، جلسات فشردهای با حضور نمایندگان دانشگاهها، دستگاههای اجرایی، محققان، ناظران و سازمان برنامه و بودجه برای رصد دقیق وضعیت هر طرح تشکیل دهد.
وی از تشکیل جلسه فوقالعاده خبر داد و هشدار داد: نباید با هیچ کس مسامحه و ارفاق صورت گیرد و اگر دانشگاهی به طرح خود بیتوجهی کرد یا مجری عملکرد ضعیفی داشت، طرح از او گرفته شود و باید از اهرمهای نظارتی و تنبیهی به صورت جدی استفاده شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: نام این کارگروه، آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری است و باید همه پژوهشهای استان را مدیریت و هدایت کند و ضروری است دستگاههای مرتبط نسبت به اعتبارات پژوهشی حساس باشند و در هزینهکرد آنها دلسوزی لازم را اعمال کنند؛ چرا که منبع مالی بیضابطهای وجود ندارد.
رحمانی تصریح کرد: برای شکوفایی پژوهش به عنوان یکی از الزامات توسعه، پیگیری، نظارت، تسریع در جذب اعتبارات مصوب دستگاههای اجرایی و همچنین پایش و ارتقای بهرهوری اعتبارات کلان پژوهشی دانشگاهها ضروری بوده و پژوهش مکمل آموزش است.
وی افزود: امیدوارم که دانشجویان با تسلط بر این فرایند به دانشمندان اثرگذاری تبدیل شوند که نمونههای درخشان آن در بین دانشمندان یک درصد برتر جهان وجود دارد.